کاربرد حسابداری تحلیل در اودوو ۱۶ نسخه ابری ویراوب۱۲۳
حسابداری تحلیلی ابزاری است که بدون نیاز به تعریف حساب‌های زیاد و پیچیده می‌توانید سیستم کسب و کار خود را تحلیل کنید. این کار راهکار منجر به ساده شدن فرآیند حسابداری می‌شود در حالی که تحلیل‌های مورد نیاز شما را هم ایجاد می‌کند.
25 آوریل, 2023 به وسیله
کاربرد حسابداری تحلیل در اودوو ۱۶ نسخه ابری ویراوب۱۲۳
ویراوب ۱۲۳, مصطفی برمشوری
| No comments yet

 

`

حسابداری تحلیلی به شما کمک می کند هزینه ها و درآمدها را ردیابی کنید و همچنین سودآوری یک پروژه یا خدمات را تجزیه و تحلیل کنید. هنگام ایجاد نوشته های مجله خود، ویجت تحلیلی امکان توزیع هزینه ها را در یک یا چند حساب تحلیلی می دهد.

حسابداری تحلیل به صورت پیش‌فرض فعال نیست، شما باید آن را از تنظیم‌های سیستم حسابداری فعال کنید. در نسخه ابری ویراوب۱۲۳ باید تیکت پشتیبانی ایجاد کنید تا این قابلیت برای شما فعال شود.

حساب‌های تحلیل

حساب‌های تحلیلی معادل با حساب‌های استاندارد در حسابداری است با این تفاوت که قوانین ساده‌تری برای استفاده دارد. در قسمت تنظیمات شما می‌توانید به سادگی یک یا چند حساب تحلیلی را ایجاد کنید. برای ایجاد یک حساب تحلیلی اطلاعات زیر باید تهیه شود:

  1. حساب تحلیلی: یک نام برای حساب باید تعیین شود.
  2. مشتری: می‌توانید تعیین کنید که این حساب تحلیلی در رابطه با کدام مشتری است.
  3. کد ارجاع: کد ارجاع به شما کمک می‌کند که به سادگی از میان تمام حساب‌های موجود حساب مورد نظر خود را پیدا کنید.
  4. نقشه تحلیلی: پلن یا نقشه تحلیل مالی را تعیین می‌کند.
  5. شرکت: در مدل چند شرکتی تعیین می‌کند که این حساب تحلیلی در کدام شرکت تعریف شده است.
  6. ارز: ارز و پولی که این حساب تحلیلی با آن کار می‌کند را تعیین می‌کند.

علاوه بر این اطلاعات راجع به مدیریت بودجه نیز در نظر گرفته شده که می‌توانید آنها را نیز ایجاد کنید. البته به یاد داشته باشید که مدیریت بودجه یک  موضوع جذاب در امور مالی است که در مقاله‌های دیگر به آن پرداخته‌ایم.

نقشه تحلیل

برنامه های تحلیلی به شما امکان می دهد حسابداری و امور مالی خود را تجزیه و تحلیل کنید. به عنوان مثال، برای پیگیری هزینه ها و درآمدها بر اساس پروژه یا بخشی از سازمان.

با رفتن به بخش حسابداری - پیکربندی - حسابداری تحیلی: برنامه های تحلیلی می توانید به فهرست برنامه‌های تحلیلی دسترسی پیدا کنید. برای ایجاد طرح جدید روی جدید کلیک کنید.

برای ایجاد یک نقشه تحلیل مالی باید اطلاعات زیر را تعیین کنید:

  1. والد یا پدر: نقشه تحلیلی پدر را انتخاب کنید. با استفاده از این روش می‌توانید یک ساختار سلسله مراتبی بین حساب‌ها ایجاد کنید.
  2. کاربرد پیش‌فرض: وزن و ضریب پیش فرض برای این نقشه را تعیین می‌کند. جایی که می‌خواهید هزینه‌ها را تقسیم کنید این مقدار پیش فرض سرعت کار شما را افزایش خواهد داد. این خصوصیت سه مقدار دارد: دلخواه، اجباری و غیر قابل نمایش. در حالت دلخوا شما می‌توانید در قسمت وزن حساب تحلیلی نقشه را انتخاب کنید در حالت اجباری باید حتما این کار را انجام دهید و در حالت غیر قابل نمایش اجازه انتخاب را نخواهید داشت.
  3. رنگ: این خصوصیت به شما کمک می‌کند که نقشه تحلیلی خود را به سادگی از میان حساب‌های تحلیلی دیگر پیدا کنید.
  4. شرکت: در حالتی که مدل چند شرکتی کار می‌کنید، باید تعیین کنید که این حساب تحلیلی مربود به کدام شرکت است.

علاوه بر این خصوصیت‌ها شما می‌توانید کاربرد این نقشه را نیز با وارد شدن به برگه کاربرد تعیین کنید. در این برگه شما می‌توانید خصوصیت‌های زیر را تنظیم کنید

  1. سند: تعیین می‌کند که روی کدام اسناد این نقشه تحلیلی قابل اجرا است
  2. پیشوند حساب‌های مالی: پیشوندی را تعیین می‌کنید که نقشه تحلیلی شما تنها روی این حساب‌ها قابل استفاده است.
  3. دسته محصولات: دسته‌ای از محصولات را تعیین می‌کند که این نقشه تحلیلی می‌تواند روی آنها اعمال شود.

دو دکمه هوشمند بالای این فرم وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • زیر نقشه‌ها: فهرست نقشه‌هایی را نمایش می‌دهد که به صورت سلسله مراتب زیر این نقشه قرار دارد.
  • حساب‌های تحلیلی: فهرست حساب‌های تحلیلی را نشان می‌دهد که در رابطه با این نقشه تحلیلی است.

توزیع تحلیلی

هنگام ایجاد فاکتور یا صورتحساب، طرحی را در ستون تحلیلی اضافه کنید. این فیلد فقط در صورتی اجباری است که قبلاً طرح تحلیلی خود را حداقل به یک حساب تحلیلی مرتبط کرده باشید. پس از افزودن طرح، ویجتی باز می شود که در آن می‌توانید اطلاعات مختلف را پر کنید. می‌توانید برچسب‌هایی اضافه کنید تا حساب‌های تحلیلی مرتبط را تعیین کنید و تصمیم بگیرید که چگونه هزینه‌ها را بین حساب‌ها با اصلاح درصد تقسیم کنید.


مدلهای توزیع حساب‌های تحلیلی

مدل‌های توزیع تحلیلی به طور خودکار یک توزیع از پیش تعریف شده را بر اساس معیارهای که شما تعریف می‌کنید اعمال می‌کنند.

برای ایجاد یک مدل توزیع تحلیلی جدید، به حسابداری ‣ تنظیمات ‣ مدل‌های توزیع تحلیلی بروید، روی حدید کلیک کنید و شرایطی را که مدل شما باید داشته باشد را تنظیم کنید تا به طور خودکار اعمال شود. این شرایط و خصوصیت‌ها عبارتند از:

  • پیشوند حساب ها: این توزیع تحلیلی برای همه حساب های مالی که پیشوند مشخص شده را به اشتراک می گذارند اعمال می شود.
  • شریک: شریکی را انتخاب کنید که توزیع تحلیلی برای آن استفاده شود.
  • دسته همکار: این فیلد به طور پیش فرض قابل مشاهده نیست: با کلیک بر روی دکمه انتخاب ستون ها آن را اضافه کنید و کادر دسته همکار را علامت بزنید. دسته شریکی را که توزیع تحلیلی برای آن استفاده خواهد شد، اضافه کنید.
  • محصول: محصولی را انتخاب کنید که توزیع تحلیلی برای آن استفاده شود.
  • دسته بندی محصول: این فیلد به طور پیش فرض قابل مشاهده نیست: با کلیک بر روی دکمه انتخاب ستون ها آن را اضافه کنید و کادر دسته بندی محصول را علامت بزنید. دسته محصولی را انتخاب کنید که توزیع تحلیلی برای آن استفاده شود.
  • تحلیلی: حساب های تحلیلی و توزیع آنها را اضافه کنید.
  • شرکت: شرکتی را انتخاب کنید که توزیع تحلیلی برای آن استفاده شود.
  • توزیع تحلیلی: در صورت احراز شرایط فوق، طرح تحلیلی تعریف شده در این زمینه و همچنین توزیعی که بین حساب های تحلیلی مختلف اعمال می شود به طور خودکار در ورودی انتخاب می شود.
کاربرد حسابداری تحلیل در اودوو ۱۶ نسخه ابری ویراوب۱۲۳
ویراوب ۱۲۳, مصطفی برمشوری 25 آوریل, 2023
این پست را به اشتراک بگذارید
بایگانی
ورود to leave a comment