راهکار جامع برنامه ریزی منابع سازمانی یا ERP چیست؟
نرم افزارهای برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) در واقع سیستم‌هایی هستند که داده‌های موجود در سراسر یک سازمان را یکپارچه می‌‌سازند.
26 مارس, 2022 به وسیله
راهکار جامع برنامه ریزی منابع سازمانی یا ERP چیست؟
مسعود زارعی
| 1 توضیح

 

`

مدت زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه

ERP چیست؟

راهکار جامع برنامه‌ریزی منابع سازمانی (Enterprise Resource Planning) و یا به اختصار ERP (ای آر پی) شامل طیف وسیعی از فعالیت‌ها می‌شود که از طریق سامان دادن تمام داده‌ها و فرآیندهای یک سازمان در یک راهکار واحد و با ایجاد بانک اطلاعاتی منظم، پیوسته و دقیق به بهبود عملکرد سازمان منجر می‌شود. ERP در واقع یک مفهوم مدیریتی است و به عنوان دوره‌های آموزشی در سطوح مختلف آکادمیک و دانشگاهی تدریس می‌شود. سرفصل‌های متنوعی داشته و اهداف و ضرورت‌های خود را به دنبال دارد.

نرم‌افزارهای برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) در واقع سیستم‌هایی هستند که داده‌های موجود در سراسر یک سازمان را یکپارچه می‌‌سازند. و در زمان مناسب‌ در‌ اختیار کاربرانی قرار می‌دهند که به آن نیاز دارند. چنین سیستمی به تمامی افراد یک مجموعه اجازه می‌دهد تا حتی با وجود پراکندگی جغرافیایی در هماهنگی کامل با هم کار کنند. نرم افزارهای ERP از طریق ارائه راهکاری جامع برنامه‌ریزی منابع سازمان به شرکت‌ها اجازه می‌دهند تا مدیریت منابع خود‌ (مواد، منابع انسانی، منابع مالی و غیره) را به شکلی بهینه و بر اساس روش‌های (Best Practice) شناخته شده جهانی مدیریت نمایند.

تاریخچه برنامه‌ریزی منابع انسانی

ظهور مفهوم‌ ای آر پی (ERP) را باید به دهه 1960 میلادی ارجاع داد. عمده تاکیدها در این دوران مربوط به افزایش درآمد و تقویت کسب و کار از طریق یکپارچه‌سازی فرآیندها و عملکردها بود. در سال 1972 پنج‌ تن‌ از مدیران‌ IBM جهت تکامل و پیاده‌سازی مفاهیم ERP از سمت خود استعفا دادند و شرکتی با عنوان SAP را که‌ به عنوان نخستین شرکت توسعه و اجرای نرم‌افزارهای خاص ERP بود، تاسیس کردند‌. با ظهور برنامه‌ریزی منابع سازمان در حوزه تولید، تمامی سیستم‌های تولیدی ‌‌تحت‌ پوشش قرار گرفتند. بخش‌ها، فرآیندها و وظایف مختلفی از جمله کنترل کیفیت، نگهداری و تعمیرات‌، انبار، حسابداری‌ و مالی‌ و … به سیستم‌های تولیدی متصل شدند. و مدیریت جامع منابع سازمانی به عنوان حد فاصل سیستم‌های مدیریت زنجیره‌ تامین و مدیریت ارتباط با مشتری مطرح شد. تاریخچه شکل‌گیری این مفهوم از MRP یا برنامه‌ریزی مواد نشات می‌گیرد. هدف اصلی از MRP را می‌توان مدیریت و کنترل موجودی مواد خام و اولیه لازم برای تولید دانست به شرطی که هیچوقت کمبود موجودی مانع تولید نشده و از طرفی پایین‌ترین سطح موجودی لازم خریداری و نگهداری گردد. اما ماجرا به همین جا ختم نشد و بر اساس نیازهای واقعی و رو به رشد کسب و کارهای تولیدی بسط یافت. حفظ رضایت مشتری در تحویل به موقع سفارشات و کمینه کردن زمان‌های بیکاری در خط تولید، افزایش کیفیت محصول و کاهش هزینه‌ها و در نتیجه رقابت پذیرشدن در بهای تمام شده همه و همه منجر شد تا مفهوم MRPII پدید بیاید.

در زیر ساختار کلی MRPII را می‌بینیم:

ساختار MRP 2

در واقع اینجا دیگر فقط مواد اولیه موضوعیت ندارد بلکه ظرفیت ماشین‌آلات و دستگاه‌ها و سایر تجهیزات تولید نیز به عنوان منبعی قابل مدیریت و در نتیجه قابل بهینه‌سازی مطرح می‌باشد. اما در نهایت به همین مقدار هم نباید قانع بود. فلذا ایده ERP یا برنامه‌ریزی منابع سازمانی با هدف در نظر گرفتن کلیه منابع اعم از MAN Machinery Material و Method در طراحی ERP ها سرلوحه کار قرار گرفت. ماهیت یکپارچه کل‌نگر و دیتامحور با تاروپود مفهوم ERP گره خورده است. ERP فراتر از ارائه روش برای انجام کارها بلکه دربردارنده Best-Practice هاست. که خود می‌تواند شامل Process فرآیندها، Peoples و نقش‌های استاندارد و آموزش مهارت‌ها و همین‌طور ابزار و تکنولوژی باشد.

اگر به دنبال یکپارچه‌سازی زیرساخت نرم‌افزاری شرکت خود هستید با ما تماس بگیرید و از خدمات حرفه‌ای ERP تحت وب ما بهره‌مند شوید. ما در کیفیت و قیمت خود را ثابت خواهیم کرد.

از مشاوره رایگان ما بهره‌مند شوید

رشد بستر اینترنت و توسعه نرم‌افزارها مبتنی بر این استانداردها و الزامات زمینه لازم برای تجلی و تحقق ایده ERP را فراهم نمود. این سیستم بیش از آنکه عنوان‌ جدیدی برای MRPII باشد‌، به‌عنوان‌ سطح بعدی در سطوح تکاملی سیستم‌های کامپیوتری طراحی شده برای پشتیبانی از عملیات سازمان مطرح است. این سیستم‌‌ها، علاوه ‌‌بر ویژگی‌های اضافی، یکپارچه‌‌سازی بهتری از بخش‌های MRPII دارند. در سال 1995، مقوله اینترنت وارد ای آر پی شد و در سال‌‌های‌ 1998 تا 2000، تبادل الکترونیک اطلاعات و ERP با یکدیگر پیوند خوردند. در سال 2000 راهکارهای برنامه ریزی منابع سازمانی تحت وب توسعه یافتند که از فناوری چند لایه‌ای در معماری سیستم‌ اطلاعاتی‌ ‌پشتیبانی می‌کردند. امروزه هم سیستم‌های جدیدی با عنوان ERP II در حال توسعه هستند که اساس آن‌ها بر بستر وب است و تمرکز بسیار زیادی بر حمایت از بخش مدیریت زنجیره‌ی‌ تامین‌ دارند و عملاً در تعریف امروز نرم افزار ERP، آن را کاملاً مرتبط و جدایی ناپذیر از مدیریت زنجیره تأمین تعریف می‌کنند. از طرفی با رشد اینترنت و ورود به دوره انقلاب صنعتی چهارم، ERP به مثابه رکن اساسی در تحول دیجیتال کسب و کارها شمرده می‌شود، مسیری که سازمان را نه فقط برای بقا بلکه رقابت‌پذیری به یک انتخاب استراتژیک بدل می‌کند.

مفاهیم مقدماتی راهکار جامع برنامه‌ریزی منابع سازمان

راهکار جامع برنامه‌ریزی منابع سازمان قادر‌ است‌ اطلاعات‌ موجود در سازمان را در‌ تمام‌ حوزه‌های‌ فعالیت سازمان به‌طور یکپارچه و منسجم جمع‌آوری کرده و این اطلاعات و نتایج حاصل از آن را در اختیار ذی‌نفعان و استفاده‌کنندگان آن‌ در‌ سطوح‌ مختلف سازمان قرار دهد.

هدف اصلی فناوری‌ ERP، نفوذ‌ فناوری اطلاعات در تمامی مراحل فعالیت‌های یک سازمان یا بنگاه اقتصادی است تا منابع مختلف بتوانند با تبادلات منطقی‌ میان‌ خود‌، خروجی یکپارچه‌ای را ارایه کنند. راهکار برنامه‌ریزی منابع سازمان‌، سیستم اطلاعاتی پیکره‌بندی شده‌ای می‌باشد که جهت خودکارکردن وظایف و فعالیت‌ها و کارآمد کردن فرآیندهای سازمان در سه سطح فرآیندهای‌ استراتژیک‌، کنترل‌های‌ مدیریتی و کنترل‌های عملیاتی پدیدآمده است. و راه‌حل داده‌ای (اطلاعاتی) یکپارچه‌ای را در‌ سرتاسر‌ زیر ساخت سازمان ارائه می‌دهد. این راه‌حل به سازمان‌ها اجازه می‌‌دهد‌ تا‌ بتوانند‌ منابع خود را موثرتر اداره کرده و به‌واسطه یکپارچگی تمام اطلاعات در میان‌ فرآیندهای‌ کاری‌ مختلف، هزینه‌ها را در بلند مدت کاهش داده و کارایی را افزایش دهند. سامانه ERP‌ امکان‌ مقابله‌ با رقابت و پاسخگویی به نیازمندی‌های روزافزون مشتریان سازمان را از طریق تسهیل مدیریت موثر‌ واحدهای‌ مختلف سازمان، افزایش سرعت ارائه خدمات و کالاها، بهبود ارائه خدمات به مشتریان، افزایش‌ چابکی‌ و بهره‌وری‌، افزایش کیفیت محصولات و هماهنگ نمودن تقاضا، عرضه و تولید و استانداردسازی فرآیندهای سازمان فراهم آورده است. و متعاقبا‌ منجر‌ به بهبود قابلیت رقابت سازمان می‌گردد.

سیستم ERP همه نیازهای‌ سازمان‌ را‌ با نگرشی فرآیندی (در جهت نیل به اهداف سازمان و یکپارچه‌سازی تمام عملیات) برآورده کرده و منجر‌ به‌ تغییر فعالیت‌های سازمان از حالت وظیفه‌گرایی به فرآیند محوری می‌گردد. در واقع در نرم‌افزار ERP مجموعه‌ فرآیندهای عملیاتی و جریان اطلاعاتی یکپارچه را جهت بهره‌برداری بهینه از منابع سازمان و برقراری ارتباط بین‌ طرف‌های‌ تجاری‌ با اتکا به تغییرات مداوم ارائه می‌گردد. و این راهکار نهایتا سبب افزایش‌ بهره‌وری‌ منابع سازمان می‌گردد. بنابراین راهکار جامع برنامه‌ریزی منابع سازمان می‌تواند نیازهای هر یک از واحدهای کاری و عملیاتی‌ سازمان‌ها‌، نظیر حسابداری، خرید، برنامه‌ریزی و کنترل موجودی، توزیع (پخش)، تولید، انبار و… را برآورده سازد‌.

خصوصیات برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP)

  • ارائه یک سیستم اطلاعاتی یکپارچه در سطح شرکت که تمام حیطه‌های وظایف مانند تولید، خرید، حساب‌های پرداختنی و دریافتنی، موجودی و غیره را پوشش می‌دهد.

  • انجام فعالیت‌های مهم و افزایش خدمات مشتری و بدین‌وسیله برجسته کردن تصویر شرکت. 

  • پل زدن بر روی شکاف اطلاعاتی موجود در سازمان ارائه راه‌حل برای مدیریت بهتر پروژه.

  • اجازه دادن به ورود خودکار آخرین فناوری مانند انتقال الکترونیکی وجه، اینترنت، ویدئوکنفرانس و غیره.

  • از میان برداشتن مشکلات کسب‌وکار از قبیل تمام شدن مواد، مشکلات موجودی، تحویل فوری و غیره.

  • بهبود و اصلاح فرآیندهای کسب‌وکار. فراهم نمودن یکپارچگی کامل سیستم‌ها نه فقط بین دپارتمان‌ها، بلکه همچنین میان شرکت‌های با مدیریت واحد.

  • محاسبه بهای تمام شده آنلاین.

  • ارائه گزارشات جامع، دقیق و شفاف لحظه ای real-time

  • برنامه ریزی تولید پیشرفته

  • زیرساخت یکپارچه و در هم تنیده فرآیندهای اصلی و حیاتی کسب و کار

  • حذف و به صفر رساندن احتمال خطای انسانی و دوباره کاری به صورت سیستماتیک

  • استانداردسازی فرآیندها منطبق با Best-Practice های جهانی

کارکردهای‌ راهکار جامع برنامه‌ریزی منابع سازمان

راهکار برنامه‌ریزی منابع سازمان‌ برای‌ پشتیبانی از حوزه‌های عملیاتی کلیدی یک سازمان طراحی شده است که تمام داده‌ها‌ و فرآیندهای‌ یک سازمان را در یک‌ سیستم‌ واحد ذخیره‌ می‌کند‌. یک‌ عامل کلیدی در بیشتر راهکارهای مدیریت جامع منابع سازمانی استفاده از پایگاه داده واحد به منظور ذخیره‌سازی داده برای ماژول‌های‌ مختلف سیستم است. این‌ سیستم امکان مدیریت اغلب‌ ملزومات‌ سیستم‌های اطلاعاتی یک کسب و کار‌ را‌ فراهم می‌کند. و به‌عنوان سیستم اصلی و اساسی سازمان در‌ نظر‌ گرفته می‌شود. این سیستم به‌ طور‌ پیوسته‌ براساس نیازهای در‌ حال‌ رشد سازمان‌ها، تغییر می‌کند‌. همان‌طور‌ که پیش‌تر بیان شد، این سیستم طیف وسیعی از فعالیت‌های عملکردی و فرآیندهای داخلی سازمان‌ را‌ شامل می‌شود و به این منظور دارای‌ مجموعه‌ای‌ از زیرسیستم‌ها‌ نظیر‌ برنامه‌ریزی‌ تولید، خرید قطعات، کنترل‌ موجودی، لجستیک و توزیع، فروش، انبارداری، مالی و… می‌گردد.

حیطه‌های مختلفی که معمولاً توسط ای آر پی پوشش داده می‌شوند عبارتند از:

  • مالی و حسابداری

  • لجستیک

  • منابع انسانی

  • گردش کار

  • خرید و تدارکات و زنجیره تامین

  • فروش و بازاریابی

  • انبارداری

  • تولید

  • خدمات

  • پروژه‌ها

  • هوش تجاری

مزایای پیاده سازی سیستم ERP

اطلاعات یکپارچه، متحدالشکل، مقتضی و به‌روز برای وجود هر شرکت حیاتی است. این اطلاعات به فرد شایسته این قدرت را می‌دهد تا به‌موقع تصمیم‌گیری کند. این اتفاق تنها زمانی ممکن است که کل سازمان اطلاعات یکسانی را به اشتراک بگذارد و از یک منظر به آن بنگرد. عدم یکپارچگی بر سایر جریان‌ها نظیر افراد، ماشین‌آلات و پول نیز تأثیرگذار است.

ای آر پی یا ERP افرادی را که روی امور یکسانی در یک شرکت یا در مواجهه با تأمین‌کنندگان و مشتریان کار می‌کنند، گرد هم می‌آورد. شرکت‌ها باید از گردش روان اطلاعات در تمام سطوح و بین تمام بخش‌های سازمان خود اطمینان یابند. گردش کار فرآیندهای کسب‌وکار را یکپارچه می‌سازد.

برخی از مزایای ملموس گزارش‌شده توسط صنعت عبارتند از:

  • کاهش زمان انجام سفارش

  • گسترش کسب‌وکار

  • افزایش میزان فروش

  • کاهش کار در جریان

علاوه بر این مزایای ملموس، مزایای ناملموسی نظیر موارد زیر نیز وجود دارد:

  • رضایت بیشتر مشتری

  • بهبود عملکرد فروشنده

  • افزایش انعطاف‌پذیری

  • کاهش هزینه‌های کیفیت

  • افزایش بهره‌وری منابع

  • بهبود دقت اطلاعات

  • افزایش قابلیت تصمیم‌گیری

به‌طور سنتی، شرکت‌های تولیدی همواره به دنبال بهبود بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها، و سودآوری بیشتر بوده‌اند. صنایع تولیدی که ERP را به نحو موفقیت‌آمیز پیاده‌سازی کرده‌اند عبارتند از:

  • صنایع خودروسازی

  • کالاهای مصرفی

  • صنایع شیمیایی و داروسازی

شرکت‌های متنوع دیگری نظیر بانکداری و بیمه، بهداشت و درمان، مخابرات و تأسیسات نیز متوجه این موضوع شده‌اند که ERP بسته سودمندی برای حل مشکلات آن‌ها نیز می‌باشد. این شرکت‌ها دریافته‌اند که فرآیندهای کسب‌وکار اصلی پایه در حیطه مالی، لجستیک و منابع انسانی آن‌ها با بخش تولید متفاوت نیست.

راهکار برنامه‌ریزی منابع سازمانی به تعیین قیمت کالاها به شکل صحیح کمک می‌کند. در مورد شرکت‌های چندملیتی و تولیدکنندگان در چند کارگاه مختلف و محیط توزیع‌شده، این سیستم با مقدور ساختن یک برنامه برای مدیریت شرکت‌ها، روال کار را تسهیل می‌کند.

ای آر پی (ERP) شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا به‌موقع کالای صحیح را از انبار صحیح به مشتری مربوطه تحویل نمایند. همچنین امکان پاسخ فوری به تغییرات در عملیات کسب‌وکار و شرایط بازار را فراهم می‌سازد. ERP از طریق بهبود فرآیند کسب‌وکار، در دستیابی به مرز رقابتی کمک می‌کند. همچنین برنامه‌ریزی تولید را بهبود می‌بخشد.

مزایای ERP

مزایای ای آر پی (ERP) به‌طور مشروح شرح زیر است:

یکپارچه‌سازی اطلاعات مالی

با به‌کارگیری ERP و برنامه‌های تحت وب، کفایت روش‌های حسابداری بهبود چشمگیری یافته است. جهت تسریع گردش اطلاعات ورودی و خروجی جاها/دپارتمان‌های مختلف و فراهم آوردن امکان تصمیم‌گیری به‌موقع، شرکت‌ها سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی را متمرکز حول برنامه‌های مالی پیاده‌سازی می‌کنند ازجمله حساب‌های پرداختنی، دفتر کل و دارایی‌های ثابت. کاربران می‌توانند گزارش‌های شخصی خود را خودشان به‌طور بلادرنگ تولید کنند به‌جای آنکه مجبور باشند برای تهیه این گزارش‌ها به دپارتمان سیستم اطلاعاتی (IS) مراجعه کنند. مدیران در صورت مشاهده مغایرت صورت‌های خود در مقایسه با بودجه، می‌توانند با انجام استعلام آنلاین، عامل ایجادکننده این مغایرت را بیایند. از سوی دیگر، باعث صرفه‌جویی در زمان دپارتمان حسابداری می‌شود، زیرا دیگر مجبور نیستند به استعلام‌های متعدد از جانب مدیران مختلف پاسخ دهند و این زمان می‌تواند صرف فعالیت‌های باارزش افزوده بیشتر شود. از سوی دیگر، مدیران مختلف کارهای خود را به نحو مؤثرتری مدیریت می‌کنند. ERP همچنین با خودکارسازی روال‌های دستی و کاغذی که نیازمند صرف منابع و زمان زیادی هستند، باعث ارتقا بهره‌وری عملیاتی می‌شود. ERP کمک چشمگیری به مدیریت حساب‌های دریافتنی، تجزیه‌وتحلیل مالی و خرید می‌کند.

کمک به تعیین قیمت محصول

برنامه‌ریزی منابع سازمانی از روش‌های قیمت‌گذاری پیشرفته ازجمله قیمت‌گذاری استاندارد، قیمت‌گذاری واقعی و قیمت‌گذاری بر پایه فعالیت، پشتیبانی می‌کند. تمام این روش‌های قیمت‌گذاری و اطلاعات می‌توانند از طریق پایگاه داده مالی کاملاً به شکل یکپارچه درآیند. ERP تجزیه‌وتحلیل قیمت‌گذاری را تسهیل و به شناخت حیطه‌های کاهش و کنترل قیمت کمک می‌کند.

مدیریت موجودی

ای آر پی (ERP) به گردش روان‌تر فرآیند تولید کمک می‌کند و امکان مشاهده فرآیند انجام سفارش در شرکت را بهبود می‌بخشد. این عامل می‌تواند به کاهش محصولات نیمه‌تمام منجر شود و با کمک به کاربران در خصوص برنامه‌ریزی بهتر برای تحویل کالا به مشتریان، موجودی کالاهای تکمیل‌شده در انبار را کاهش دهد. ERP برای تولیدکنندگان چندملیتی، متشکل از چند شرکت و چند کارگاه و محیط‌های توزیع‌شده سودمند است. این سیستم با فراهم آوردن امکان برنامه‌ریزی و مدیریت شرکت‌ها در کشورهای مختلف به‌عنوان یک واحد منفرد برای یک فرد، لجستیک پیچیده را ساده می‌کند.

توزیع و تحویل

ERP با تعریف فرآیندهای لجستیک، انعطاف‌پذیری و بهره‌وری، به تحویل به‌موقع کالای صحیح از انبار صحیح به مشتری مربوطه کمک می‌کند. مهم‌ترین عامل برای مشتری، چگونگی تحویل به‌موقع است. در صورت تأخیر در تحویل کالا، کیفیت ساخت آن اهمیتی ندارد. برنامه‌ها از برنامه‌ریزی خودکار یا دستی کارها، برنامه‌ریزی حمل‌ونقل برای خودروهای داخلی شرکت یا کارگزاران ثالث پشتیبانی می‌کنند.

تجارت الکترونیک

ادغام راهکار برنامه‌ریزی منابع سازمانی و تجارت الکترونیک نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است که عامل مهمی در عملکرد صحیح سیستم ادغام‌شده به شمار می‌رود. تجارت الکترونیک بدین معناست که دپارتمان‌های IT لازم است دو کانال دسترسی به سیستم‌های ERP بسازند: یکی برای مشتریان (که به‌عنوان کانال شرکت به مشتری معروف است) و دیگری برای تأمین‌کنندگان و شرکا (شرکت‌به‌شرکت). این دو بخش دو نوع اطلاعات متفاوت از سیستم ERP می‌خواهند. مشتریان وضعیت سفارش و اطلاعات پرداخت و تأمین‌کنندگان و شرکا صرفاً موارد دیگر را می‌خواهند. ای آر پی حاصل گرایش سازمان‌های مدرن به سمت نحوه پیکربندی سیستم‌های اطلاعاتی خود برای موارد جدید موردتوجه در کسب‌وکار هست. سیستم‌های خودکارسازی صرف دیگر چاره کار نیست. یکپارچه‌سازی مهم‌ترین گلوگاه در دستیابی به راه‌حل‌های نرم‌افزاری و سیستمی برای نیازهای ERP نوظهور به شمار می‌رود. بخش‌های نامتجانس یک سازمان بایستی به همدیگر طور مرتبط شوند که در صورت وقوع هرگونه تغییر خارجی، شرکت بلافاصله و به محو مؤثر، بتواند خود را با آن وفق دهد. این سازگاری پیش‌گستر شرکت حول اهداف تجاری بازتعریف شده، EWI (یا ادغام در سطح شرکت) نامیده می‌شود. امروزه روند این‌گونه است که بسیاری از سازمان‌ها از کسب‌وکارهای وظیفه گرا به نهادهای فرآیند محور تبدیل‌شده‌اند. سیستم‌های ERP این کار را نه‌تنها در سطح سیستم‌های اطلاعاتی بلکه همچنین در سطح عملیات نیز مقدور می‌سازند. حیطه‌های برنامه ریزی منابع سازمانی با تولید و همچنین امور مالی سروکار دارد. در یک نرم‌افزار ERP، منابع انسانی به‌عنوان قوم‌وخویش کل طرح اشیا به‌عنوان یک توزیع مطرح است. درواقع سازندگان مختلف عرضه‌کننده نرم‌افزارهای ERP، این کار را به شکل ماژولار انجام می‌دهند. و این زیبایی کل سیستم است. بسته‌های ERP عمدتاً بر اساس رویکرد برنامه‌نویسی شی‌ءگرا (OOP) نگاشته شده‌اند. سیستم‌های نرم‌افزاری اودیسه و ERP نمونه‌هایی از این ‌رویکرد به شمار می‌روند. این مزیت مهمی هم برای کاربران و هم توسعه‌دهندگان است. عامل مهم دیگر، سازگاری است. Protean بسته‌ای از شرکت آمریکایی Marcam است که با به‌کارگیری ویژگی تطبیق‌پذیری، فوراً یک راه‌حل نرم‌افزاری برای زنجیره مغازه‌های نانوایی در سطح کشور ارائه داد. شرکت توانست با تغییر وزن چانه از 3 پوند به 2 پوند در ظرف چند دقیقه، به نیاز خاص مشتری پاسخ دهد درحالی‌که انجام این کار قبلاً ساعت‌ها زمان می‌برد. این کار در سطح تولید تنها به کمک یک کلیک ماوس انجام شد. با تغییر یک ویژگی یعنی وزن چانه‌ی محصول در ماژول تولید این بسته نرم‌افزاری، کل فرآیند متناسب با آن به‌روز شد. ERP همچنین به استفاده از پایگاه داده در حد اعلی و اطمینان از کارکرد واقعی رویکرد سیستم باز کمک می‌کند، مخصوصاً درجایی که JIT (تولید به هنگام) لازم‌الاجرا باشد.

چالش های پیاده سازی پروژه‌های پیاده سازی نرم افزار ERP

در عین حال که پیاده‌سازی ERP می‌تواند باعث بهبود عملکرد و رشد سریع سازمان گردد، اما پیاده‌سازی این نرم‌افزار از پروژه‌های چالش‌برانگیز یک سازمان می‌باشد. به دلیل درگیر شدن تمام بخش‌های سازمان در این پروژه و تغییراتی که انجام آن در سطح سازمان، از الزامات انجام این شکل از پروژه‌ها می‌باشد، معمولا اجرای پروژه‌های ERP با حدی از ریسک شکست همراه است. به همین دلیل سازمان‌ها و شرکت‌ها معمولا سعی می‌کنند به جای درگیر کردن خود در پروژه‌های پیاده‌سازی نرم افزار ERP به سراغ شرکت‌های تخصصی‌ای بروند که با دارا بودن مشاوران و تحلیلگران کسب و کار و همچنین با دارا بودن تجربه پیاده‌سازی، ریسک انجام پروژه را کاهش دهند.

عمده‌ترین چالش‌های پیاده‌سازی نرم‌افزار ERP به اختصار عبارتند از

  • مقاومت افراد‌ برای‌ استفاده از نرم‌افزار و تغییرات کسب و کار با توجه به راهکار جدید

  • تخمین نادرست سطوح‌ منابع‌ مورد‌ نیاز‌ جهت‌ اجرای سیستم در سطح سازمان

  • عدم حمایت مدیران عالی و مدیران بخش‌های مختلف سازمان

آینده برنامه‌ریزی منابع سازمانی

ون کاترامن می‌گوید: نمی‌دانم سال 2025 چگونه خواهد بود؛ اما می‌دانم اتفاق‌هایی که حدفاصل 2020 تا 2025 رخ می‌دهد، به اندازه همه اتفاق‌هایی است که تا قبل از آن رخ داده است. آینده از آن صنایع دیجیتالی است و این آینده از آنچه فکر می‌کنید به شما نزدیکتر است.

ERP و تحول دیجیتال سازمانی

دیر یا زود سازمان شما روی گنج ارزشمندی به نام داده قرار خواهد گرفت. این که تا چه میزان از وجودش مطلع‌اید و تا چه اندازه از آن بهره‌برداری می‌کنید بسیار مهم است. رویکرد داده محور Data Centric نیازمند زیرساخت قدرتمند و استاندارد و تکنولوژی به‌روزی است که سازمان را در حوزه داده و اطلاعات توانمند سازد.

حوزه‌های درگیر تحول دیجیتال

  • فرهنگ سازمانی

  • مهارت‌ها

  • تجربه کارکنان

  • تجربه مشتریان

  • مدل کسب و کار

  • فرآیندها

همانطور که پیداست ERP به عنوان لوکوموتیو و پیشران سازمان در طی مسیر تحول دیجیتال نقشی اساسی ایفا می‌کند. که عملا پیاده‌سازی و استقرار آن را به تصمیم فراتر از خرید و انتخاب یک نرم افزار بدل کرده است. تمامی جوانب اساسی بالا باید در اتخاذ این تصمیم که ماهیتا از جنس تغییر سازمانی و مدیریت این تغییر است لحاظ شود.

ویراوب۱۲۳ یک راهکار مدیریت یکپارچه منابع سازمانی (ERP) تحت وب را با کیفیتی عالی و رقابتی عرضه می‌کند تا همراه همیشگی شما در مسیر پیشرفت باشد.


از مشاوره رایگان ما بهره‌مند شوید

راهکار جامع برنامه ریزی منابع سازمانی یا ERP چیست؟
مسعود زارعی 26 مارس, 2022
این پست را به اشتراک بگذارید
بایگانی
ورود to leave a comment