چرا باید کسب و کار خود را آنلاین کنیم؟
اگر کسب و کار من آنلاین نباشد چه اشکالی دارد؟ منافع آنلاین بودن چیست و با این کار چه منافعی نصیب من و تجارتم می‌شود؟ با این مقاله همراه شوید

زمان تقریبی مطالعه: ۶ دقیقه

ممکن است بسیاری از ما صاحب کسب و کاری باشیم و مشتریان خاص خودمان را نیز داشته باشیم و این سوال برایمان مطرح باشد که با این وجود دیگر چه نیازی به آنلاین کردن کسب و کار است؟ مگر به همین شیوه‌های سنتی نمی‌شود به ادامه تجارتم بپردازم و درگیر فضای آنلاین نشوم؟ یا ممکن است این سوال در ذهنمان مطرح شود که آنلاین کردن کسب و کار چه منفعت جدیدی برای من خواهد داشت؟ چه چالشی از من را حل خواهد کرد؟ آیا واقعا آنلاین کردن کسب و کارم می‌تواند برای من سودی داشته باشد؟ به هیچ وجه نگران نباشید و بدانید که تنها شما نیستید که با این موضوع مواجهید و بر سر آن دغدغه دارید. این سوالات و درگیری ذهنی با آن‌ها نه تنها برای شما بلکه برای تمامی صاحبان کسب و کارها و مشاغل به صورت روزانه مطرح است. با ما باشید تا این موضوع را زیر ذره‌بین بگذاریم و با ابعاد آن آشنا شویم با این امید که از دغدغه شما کاسته شود و بتوانید با چشم بازتر موضوع را مشاهده کنید.

قبل از ادامه ابتدا روشن کنیم که منظور از آنلاین کردن فضای کسب و کار به معنای راه‌اندازی سایت، فروشگاه آنلاین، بازاریابی آنلاین، برندسازی، ارتباط آنلاین با مشتریان و عرضه محصولات و خدمات در فضای اینترنت است.

فهرست مطالب

ما چه فکر می‌کنیم؟ تجربه خودمان

ما چه فکر می‌کنیم؟

بیایید از تجربه روزانه خودمان شروع کنیم. هر کدام از ما چقدر در طول روز در فضای آنلاین و اینترنت هستیم؟ به واسطه آنلاین بودن و گشت و گذار در اینترنت چقدر با مشاغل و کسب و کارهای جدید آشنا می‌شویم؟ چقدر کسب و کارهای آنلاین و محصولات و خدمات آن‌ها را می‌بینیم؟ روزی چندبار در جستجوی نیازهای خود به سراغ گوشی یا کامپیوتر و لپ تاپ خود می‌رویم و شروع به سرچ می‌کنیم؟ چقدر نیازهای خود را از طریق اینترنت و خرید آنلاین برآورده می‌کنیم؟ آیا برای سرچ و انتخاب نیازمندی‌هایمان از طریق اینترنت محدود به ساعات خاصی از شبانه‌روز هستیم یا مثلا می‌توانیم ساعت ۳ بامداد نیز نیازمندی خود را سفارش دهیم و تهیه نماییم؟ آیا شرکت‌ها و تامین‌کنندگانی که ما محصولاتشان را اینترنتی مشاهده و خریداری می‌کنیم ساعت ۳ بامداد بیدارند و چشم انتظار مشتری هستند یا نه آن‌ها در آن ساعت خوابند و خود سایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاینشان باز است و برای آن‌ها کسب درآمد می‌کند؟ اصلا بی‌اینترنتی را برای چند ساعت دوام می‌آوریم و آیا می‌توانیم اینترنت را از دنیای جدیدمان جدا کنیم یا از آن استفاده نکنیم؟

خب، احتمالا پاسخ تمامی ما به این سوالات مشابه با یکدیگر است و این به این دلیل است که اینترنت در دنیای کنونی به تار و پود زندگی ما انسان‌ها نفوذ کرده و همه چیز را تحت تسلط و قدرت خود قرار داده است. شما چه فکر می‌کنید؟...

آمارهای جهانی کاربران اینترنت

آمار کاربران اینترنت

آمار کاربران اینترنت در سال ۲۰۲۰ آماری جالب است که دیدی عمیق از وسعت ارتباطات آنلاین و نفوذ اینترنت در زندگی روزمره به دست می‌دهد. اینترنت هرسال بیش از سال پیش رشد می‌کند و سال ۲۰۲۰، علی‌رغم اتفاقات عجیب و غریب و فراوان آن از این قاعده مستثنی نبوده است. اکنون کاربران اینترنت تقریبا همه چیز را آنلاین انجام می‌دهند؛ از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا محتوا و پلتفرم‌های مختلف ویدئویی، جستجوها و بازارهای آنلاین. با هم نگاهی بیندازیم به آمار اینترنت در سال ۲۰۲۰.

۴.۷۹ میلیارد نفر در سرتاسر جهان از اینترنت استفاده می‌کنند. با توجه به آمار روزافزون جمعیت جهانی و در نظر گرفتن ۷.۸ میلیارد جمعیت جهان، تعداد کاربران اینترنت، ۶۱.۴ درصد جمعیت جهانی است.

۵۰.۷ درصد از ۴.۷۹ میلیارد نفری که از اینترنت استفاده می‌کنند، در آسیا زندگی می‌کنند. پس از آن اروپا با ۱۶ درصد در مقام دوم قرار دارد. ۰.۶ درصد از کاربران اینترنت در جهان، در استرالیا هستند و از این نظر، استرالیا مقام آخر را به خود اختصاص داده است.

 از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹، استفاده از اینترنت، ۱۱۵۷ درصد افزایش یافته است. تا ژوئن سال ۲۰۱۹، عمده کاربران اینترنت در جهان در منطقه آسیا بوده‌اند. ۲,۳۰۰,۴۶۹,۸۵۹ نفر درآسیا از اینترنت استفاده می‌کنند که ۵۰.۷ درصد از آمار کاربران اینترنت در جهان محسوب می‌شود. ۸۹.۴ درصد از جمعیت آمریکا و ۸۷.۷ درصد از جمعیت اروپا به اینترنت دسترسی داشته و به صورت روزانه از آن استفاده می‌کنند. هر دو قاره اروپا و آمریکا، بیشترین ضریب نفوذ اینترنت را دارند. کشورهای حوزه خاورمیانه، از سال ۲۰۱۰، ۵,۲۴۳ درصد افزایش در استفاده از اینترنت را شاهد بوده‌اند. در حال حاضر، ۳۵۱.۸ میلیون دامین ثبت شده در جهان وجود دارد. معمول‌ترین پسوندهای دامنه‌ها عبارتند از: .com, .net, .org, .co, .us.

۲۹۴ میلیارد ایمیل در سطح جهان ارسال و دریافت شد. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۲، این مقدار به ۳۳۳ میلیارد ایمیل ارسال و دریافت شده افزایش یابد. هر آمریکایی، در هر دقیقه، ۳,۱۳۸,۴۲۰ گیگابایت ترافیک مصرف می‌کند.

رشد در ۲۰۰۰-۲۰۲۰ (%)ضریب نفوذ نسبت به جمعیت (%)تعداد کاربران اینترنت تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۰درصد از جمعیت جهان (%)جمعیت تخمینی سال ۲۰۲۰
منطقه در جهان

۱۲,۴۴۱

۴۲.۲

۵۶۶,۱۳۸,۷۷۲

۱۷.۲

۱,۳۴۰,۵۹۸,۴۴۷


آفریقا

۲,۱۰۹

۵۸.۸

۲,۵۲۵,۰۳۳,۸۷۴

۵۵.۱

۴,۲۹۴,۵۱۶,۶۵۹


آسیا

۵۹۲

۸۷.۲

۷۲۷,۸۴۸,۵۴۷

۱۰.۷

۸۳۴,۹۹۵,۱۹۷


اروپا

۲,۴۸۹

۷۱.۵

۴۶۷,۸۱۷,۳۳۲

۸.۴

۶۵۴,۲۸۷,۲۳۲


آمریکای لاتین

۵,۵۲۷

۷۰.۸

۱۸۴,۸۵۶,۸۱۳

۳.۳

۲۶۰,۹۹۱,۶۹۰


خاورمیانه

۲۰۸

۹۰.۳

۳۳۲,۹۰۸,۸۶۸

۴.۷

۳۶۸,۸۶۹,۶۴۷


آمریکای شمالی

۲۷۹

۶۷.۷

۲۸,۹۱۷,۶۰۰

۰.۵

۴۲,۶۹۰,۸۳۸


استرالیا

۱,۲۳۹

۶۲.۰

۴,۸۳۳,۵۲۱,۸۰۶

۱۰۰.۰

۷,۷۹۶,۹۴۹,۷۱۰


جمع

آمار تجارت الکترونیک

آمار تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک با افزایش آمار کاربران اینترنت هر روز بیش از پیش رشد می‌کند. در سال ۲۰۱۸، فروش تجارت‌های الکترونیکی (فروشگاه‌های آنلاین) بیش از ۶۵۳ میلیارد دلار بوده است. ۹۶ درصد آمریکایی‌ها حداقل یک بار در سال آنلاین خرید اینترنتی می‌کنند. تا سال ۲۰۲۱، فروش تجارت الکترونیک موبایلی، در حدود ۷۲.۹ درصد تمامی خریدهای آنلاین را تشکیل خواهد داد که برابر با ۳.۵۶ تریلیون دلار است. در حال حاضر، یک دلار از هر ۴ دلاری که در تجارت الکترونیک خرج می‌شود، از طریق گوشی‌های همراه است.

اسباب بازی و فراغت، پر فروش‌ترین کتگوری در حوزه تجارت آنلاین بوده‌اند. پس از آن، بازی‌های ویدئویی، کنسول‌ها و ابزار جانبی قرار دارند. جواهرات و ساعت و ابزارهای ورزشی در مقام‌های بعد قرار دارند. بیشترین فروش حوزه تجارت الکترونیک در تعطیلی‌های رسمی (مانند روز شکرگزاری، بلک فرایدی و سایبر ماندی) و در آخر هفته‌ها (شنبه و یک شنبه) اتفاق می‌افتد. براساس آخرین پژوهش‌ها، سایبر ماندی یا دوشنبه مجازی، محبوب‌ترین روز برای خرید آنلاین است و به عنوان مثال، تنها در سایبر ماندی سال ۲۰۱۸، ۷.۸ میلیارد دلار خرج شده است. بلک فرایدی یا جمعه سیاه در همان سال ۲۰۱۸، ۵.۹ میلیارد دلار از فروش‌های آنلاین را به خود اختصاص داد. (بلک فرایدی و سایبر ماندی دو تعطیلی در ایالات متحده است که اجناس با تخفیفی بسیار زیاد در فروشگاه‌های حقیقی و مجازی عرضه می‌شود.)

چالش‌ها و خطرات کسب و کارهای سنتی برای صاحبان آن‌ها

تغییرات رفتار و اعتماد مشتریان به خرید اینترنتی در دنیا و به تبع آن در ایران روز به روز در حال افزایش است. با در دسترس بودن گوشی‌های هوشمند و اینترنت همراه، افراد بیشتری از اینترنت برای خرید محصولات و خدمات استفاده می‌کنند. کسب و کارهای اینترنتی و استارت آپ های بیشتری هر روز شکل می‌گیرند. بسیاری از کارها و روندهای تکراری سابق در حال انجام به صورت آنلاین هست. مثل افزایش استفاده از اپلیکیشن‌های تاکسی اینترنتی چون اسنپ و تپ سی، سفارش آنلاین غذا از سایت‌هایی چون اسنپ فود، خرید آنلاین میوه و محصولات سوپر مارکتی، پرداخت آنلاین قبوض و جرائم.

تقریبا هر سرویس و محصولی که فکرش را کنید به صورت آنلاین در حال ارائه و عرضه هست.

در چنین شرایطی بیم آن می‌رود که رقبای تجاری شما با آنلاین کردن کسب و کار خود از شما پیشی بگیرند و مشتریان زیادی را به مرور زمان جذب خود کنند و به این ترتیب شما مشتریان خود را از دست بدهید.


اگر نمی‌دانید که چگونه می‌توانید کسب و کار خود را آنلاین کنید و یا تمایل به انجام آن دارید اما هنوز سردرگم هستید با ما تماس بگیرید. ما مشتاقانه و دوستانه شما را از صفر تا ۱۰۰ راهنمایی می‌کنیم و کمک می‌کنیم تا راه خود را بیابید. ما شما را راهنمایی می‌کنیم حتی اگر مشتری ما نشوید.

از مشاوره رایگان ما بهره‌مند شوید

منافع و مزیت‌های کسب و کارهای آنلاین

مهم‌ترین دلایل ضروری داشتن کسب و کار اینترنتی و آنلاین را به صورت زیر می‌توان بیان کرد:

  • همیشه در دسترس

اولین و مهم‌ترین دلیل وجود کسب و کارهای اینترنتی، همیشه در دسترس بودن آن‌ها است؛ به عبارت دیگر در کسب و کار اینترنتی تعطیلی ندارد و در تمام طول هفته و در 24 ساعت شبانه روز، فقط به اندازه یک کلیک با مشتری یا مخاطب فاصله داریم. مهم نیست مخاطب کجا و در چه شرایطی باشد و یا چه ساعتی از شبانه روز باشد، فقط کافی است که به اینترنت دسترسی داشته باشد تا بتواند خرید خود را انجام دهد.

  • بازار هدف نامحدود

عصر اینترنت ، عصر زندگی بدون محدودیت است و در واقع می‌توان گفت یکی از مزایای اصلی اینترنت از بین رفتن حد و مرزها است. به همین ترتیب نیز هنگامی که یک کسب و کار وارد دنیای اینترنت می‌شود، به این معنا است که حد و مرزهای جغرافیایی را در هم شکسته و می‌تواند به راحتی بازار هدفی بین‌المللی داشته باشد. یک کسب و کار اینترنتی، مخاطب هدف شما را از محدوده‌های جغرافیایی شما فراتر می برد و حتی این امکان وجود دارد که کاربران اینترنت از یک قاره ی دیگر و یا از یک گوشه‌ی جهان، بازار هدف کسب و کار شما را تشکیل دهند.

  • مقرون به صرفه‌بودن

می‌دانید که راه‌انداختن یک کسب و کار به صورت فیزیکی، بسیار هزینه‌بر است. هزینه‌هایی مانند محل کسب و کار، تبلیغات، دکوراسیون، انبار کردن اجناس و غیره. اما راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی با حداقل بودجه امکان‌پذیر است. برای راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی فقط کافی است یک وب‌سایت حرفه‌ای داشته باشید.

اگر جهت طراحی سایت و فروشگاه آنلاین خود نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید ما اینجا هستیم تا شما را صفر تا صد راهنمایی کنیم. با ما تماس بگیرید.

از مشاوره رایگان ما بهره‌مند شوید


  • افزایش فروش و درآمد

با صنعتی شدن هر چه بیشتر مشاغل و نیز کمبود وقت افراد، بدیهی است افراد به دنبال راحت‌ترین راه خرید محصولات و نیز رفع نیازهایشان هستند. که خوشبختانه کسب و کارهای اینترنتی این امر را میسر ساخته است. به همین ترتیب و به دلیل راحتی و در دسترس بودن کسب و کارهای اینترنتی، بدیهی است که روز به روز افراد بیشتری جذب می‌شوند و در نتیجه شاهد افزایش درآمد و میزان فروش خواهیم بود.

  • اعتمادسازی

در دنیای امروزی که اکثر کسب و کارهای معتبر وبسایت مخصوص به خود را دارند و به عبارت دیگر به صورت اینترنتی ارائه می‌شوند، بدیهی است که یک کسب و کار حتی اگر از لحاظ کیفیت محصولات و یا ارائه خدمات حرف اول را بزند، اگر وبسایت نداشته باشد و به صورت اینترنتی ارائه نشود، دیده نمی‌شود. امروزه تمامی افراد جهان ساعت‌های بسیاری از روز خود را در حال استفاده از موبایل هوشمند و یا کامپیوتر و لپ تاپ خودشان هستند و اگر کسب و کار خود را در دنیای اینترنت ارائه نکنید قطعا از قافله عقب خواهید ماند؛ و به این ترتیب مخاطب نیز در استفاده از محصولات یا خدمات شما تردید خواهد کرد و اعتماد کردن برایش سخت خواهد بود.

  • تبلیغات و بازاریابی آسان

در واقع کسب و کاری که به صورت اینترنتی ارائه می‌شود و خدمات و یا محصولاتش را در بستر وب ارائه می دهد، به صورت خود به خودی و خودکار بازاریابی و تبلیغاتش را نیز انجام می‌دهد و به همین دلیل دیگر نیازی نیست که هزینه‌ای اضافی را برای تبلیغات و بازاریابی در نظر بگیرید. فقط کافی است که یک کاربر اینترنت، کلید واژه‌ای که مربوط به کسب و کار شما است را جست و جو کند تا به راحتی شما را پیدا کند. در واقع کسب و کار شما بدون دخالت شما دائما در حال تبلیغ خودش است.

  • بدون محدودیت

برای راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی به جرات می‌توان گفت هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد، در واقع وجود هیچگونه مدرک یا شرایط سنی خاصی لازم نیست. و در حقیقت مانند هر نوع کارآفرینی، وجود یک کسب و کار اینترنتی نیز افراد را مستقل می‌کند. پس به راحتی و بدون نیاز به هیچ تشریفات خاصی می‌توانید کسب و کار خودتان را داشته باشید.

  • برندسازی

مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیل موفقیت یک کسب و کار، برندینگ حرفه‌ای است و کسب و کارهای اینترنتی پروسه‌ی برندینگ را برای مشاغل بسیار آسان و ممکن کرده‌اند. به این معنا که فقط با وجود یک وبسایت حرفه‌ای می‌توان به راحتی روند برندسازی یک مجموعه را پیش برد. به عبارت دیگر و در حقیقت پروسه برندینگ را تسهیل کرده و سرعت می‌بخشد. با کمی تحقیق متوجه خواهید شد که  اکثر برندهای معروف دنیا دارای یک وبسایت حرفه‌ای هستند که به طور منظم و مرتب تمامی محصولات و خدمات خود را در آن معرفی و ارائه می‌کنند. برندسازی در حقیقت به معنای مورد قبول عام واقع شدن است و می‌توان گفت تا حد زیادی معروفیت و محبوبیت برند مربوطه را با ارائه آن کسب و کار در دنیای اینترنت ایجاد کرد و محبوبیت آن را در میان کاربران افزایش داد.

  • ارتباط دو سویه

با وجود یک کسب و کار اینترنتی این امکان برای مخاطب و یا کاربران فراهم می‌شود که به راحتی درباره‌ خدمات و کالاهای ارائه شده اظهار نظر کنند. بدیهی است که این تعامل دو طرفه بین صاحب کسب و کار و مشتریان، بستر مناسبی را برای بهبود ارائه خدمات فراهم می‌ کند. در واقع زمانی که بتوان با مشتریان ارتباط مستقیم داشت و محصول را بدون واسطه به مشتری رساند، می‌‌توان با دریافت ایمیل آن‌ها و یا اطلاعات تماسشان نیز، برای محصولات دیگر خود نیز با آن‌‌ها ارتباط برقرار کرده و تخفیفاتی را ارائه دهید، قیمت محصولات را تعیین کرده و در نهایت برای تبلیغ و ترویج محصولات و خدمات نیز هیچ محدودیتی نخواهد داشت.

  • معرفی محصولات

به جرات می‌توان گفت بهترین مزیت کسب و کارهای اینترنتی، معرفی و ارائه محصولات یا خدمات با کوچک‌ترین جزئیات است. چرا که این کار نیاز به حضور فیزیکی مشتریان ندارد و آن‌ها می‌توانند با هر بار مراجعه به وبسایت فروشگاه شما به صورت آنلاین، محصولات را مشاهده کنند و با استفاده از تصاویر و ویدئو و توضیحاتی که در سایت آپلود می‌شوند، اطلاعات لازم را درباره محصولات و یا خدماتی که می‌خواهند به دست آورند و خرید خود را انجام دهند.

  • خویش فرما

در واقع جذاب‌ترین قسمت داستان نیز این است که در کسب و کارهای اینترنتی، افراد کارفرمای خودشان هستند و برای خودشان کار می‌کنند و وابستگی خاصی به دیگران ندارند. این نوع مشاغل به افراد آزادی عمل می‌دهند تا هر طور که دلشان بخواهد کسب و کارشان را مدیریت کنند و یا درآمدشان را افزایش دهند. بهترین مزیت این نوع مشاغل این است که زمان‌بندی کار بر عهده خود افراد است و نیازی نیست به افراد دیگر در مورد مسائل کوچک و بزرگ پاسخگو باشند.

نکات مهم قبل از شروع یک کسب و کار اینترنتی

نکات مهم قبل از شروع یک کسب و کار اینترنتی

قبل از شروع یک کسب و کار اینترنتی لازم است یک سری نکات را رعایت کرد تا بتوان در ادامه کار از بسیاری ضررها و اتفاقات ناخوشایند جلوگیری کرد. اولین موردی که بسیار اهمیت دارد تحقیق کردن است. شما باید در مورد بازار هدف خود، در مورد رقبایتان، در مورد میزان عرضه و تقاضا و در کل هر آن‌چه که به حیطه کاری و یا محصول و خدمات شما مربوط می‌شود اشراف کامل داشته باشید. هم چنین لازم است شما یک برنامه‌ریزی دقیق و منظم داشته باشید، قرار است 3 ماه دیگر چکار کنید، 6 ماه دیگر چطور و الی آخر. در واقع شما باید همین اول کار بدانید چه می‌خواهید و قرار است کسب و کارتان به کجا برسد و بهترین حالت کسب و کارتان چه زمانی رقم خواهد خورد. هم چنین بهتر است قبل از ورود به بازار اینترنتی در مورد نحوه‌ی بازاریابی و تبلیغات و در کل صفر تا صد فعالیت در این بازار اطلاعاتی داشته باشید. در مورد محصول یا خدماتی نیز که می‌خواهید ارائه دهید بهتر است در ابتدا نیاز بازار را پیدا کرده و سپس بر اساس آن اقدام کنید.


اگر در مورد نحوه وارد شدن به فضای کسب و کار آنلاین و نیز حوزه‌های بازاریابی، برنامه‌ریزی کاری و یا خدمات و محصولات خود و نحوه عرضه آن‌ها در دنیای اینترنت نیاز به راهنمایی دارید با ما تماس بگیرید تا شما را بصورت دقیق راهنمایی کنیم.

از مشاوره رایگان ما بهره‌مند شوید

جمع بندی

در واقع تمام افراد و کاربران اینترنت درباره اهمیت‌، مزایا، جایگاه و ضرورت کسب درآمد اینترنتی اتفاق نظر دارند و به عبارت دیگر همگی اذعان دارند که کسب درآمد از اینترنت و به طور کلی کسب و کار اینترنتی پردرآمدترین و پولسازترین کسب و کارها در جهان محسوب می‌شوند. هر روزه نیز بر تعداد فعالان و افرادی که از این طریق کسب درآمد می‌کنند افزوده می‌شود. درباره‌ی اهمیت و ضرورت داشتن کسب و کار اینترنتی باید بگوییم بسیاری از تولید‌کنندگان و شرکت‌‌ها از این طریق به طور چشمگیری رشد و افزایش کسب درآمد را تجربه کرده‌اند. کافی است از طریق ایجاد یک وب‌سایت کسب و کار اینترنتی خود را راه بیاندازید. به همین منظور ویراوب ۱۲۳ با سال‌ها تجربه و تخصص در خدمت شما است تا شما راه به مقصد برساند.