زمانی که میخواهیم یک تنخواه را ثبت کنیم دوتا روش وجود دارد، ثبت به عنوان تنخواه کارمند یا ثبت به عنوان تنخواه شرکت. تفاوت این دوتا چی هست؟
1 پاسخ
در حقیقت تفاوت این دو مدل در روش مدیریت و مدل حسابداری آنها هست. من در ادامه این دو روش رو به صورت کوتاه توضیج میدهم.
تنخواه شرکت
زمانی که شما یک تنخواه را با حساب شرکت پرداخت میکنید در عمل از یکی از کارتها و حسابهای بانکی شرکت برای پرداخت آن استفاده میکنید. در این حالت تنخواه به صورت یک سند به عنوان پرداختهای مشهود ثبت شده و بعد در فرآیندهای تهاتر نهایی و از حساب بانک کم میشود. البته میتوان این کار رو هم به صورت یک صندوق نقدی هم انجام داد، به این معنی که یک صندوق نقد برای تنخواه شرکت در نظر گرفته میشود.
معمولا در شرکتهای یک حساب بانکی تنخواه پیش فرض در نظر میگیرند اما شما می توانی چندین حساب بانکی را به عنوان تنخواه تعریف و به عنوان تخواه استفاده کنید.
تنخواه کارمندان
در این مدل هر کارمند از حساب بانکی شخصی خود یک خرید را انجام میدهد. زمانی که این خرید پذیرفته میشود یک سند حسابداری هزینه ثبت میشود. در این حالت کارمند به عنوان تامین کننده در نظر گرفته میشود و از شرکت بستانکار خواهد بود. و در نهایت میتوانید این بستانکاری را با بدهکاریهای دیگر تهاتر کنید یا اینکه یک پرداخت بابت این موارد داشته باشید.