مراحل بانکی پرداخت آنلاین و tokenization چیست؟
در این مستند مراحل بانکی پرداخت آنلاین و فرآیند tokenization را توضیح خواهیم داد.
5 مهٔ, 2024 به وسیله
مراحل بانکی پرداخت آنلاین و tokenization چیست؟
سحر کشاورزی
| No comments yet

 

`

مراحل بانکی پرداخت آنلاین

1. شروع تراکنش: زمانی که مشتری خریدی انجام می دهد، تراکنش بانکی آغاز می شود.
2. درخواست راستی آزمایی: درگاه پرداخت فروشنده یک درخواست راستی آزمایی را به بانک گیرنده ارسال می کند و سپس آن را به بانک صادرکننده هدایت می کند.
3. تصدیق: بانک گشاینده کارت تأیید می‌کند که دارنده کارت دارای وجوه کافی است یا خیر و تراکنش را برای هرگونه نشانه‌ای از کلاهبرداری بررسی می‌کند.
4. راستی آزمایی: اگر همه چیز بررسی شود، بانک صادرکننده تراکنش را مجاز می‌کند و نشان می‌دهد که آماده است وجه پرداختی را از حساب مشتری آزاد کند.
5. گرفتن: پس از راستی آزمایی، فروشنده می‌تواند پرداخت را «گرفتن یا capture» کند. این زمانی اتفاق می افتد که خریدار درخواست انتقال وجه از بانک صادر کننده را می دهد.

Tokenization در فرآيند پرداخت آنلاین چیست؟

فرآیندی است که برای برقراری امنیت پرداخت صورت می گیرد. در این فرآیند جزئیات حساس کارت پرداخت (مانند شماره کارت) با یک رشته کاراکتر منحصر به فرد جایگزین می شود. این رشته کاراکتر یک توکن نامیده می شود و با عبارت card token شناخته می شود.

card token حاوی داده های اصلی کارت است اما اگر توسط اشخاص غیرمجاز رهگیری شود، بلا استفاده است، زیرا نمی‌توان آن را مهندسی معکوس کرد تا جزئیات کارت اصلی را آشکار کند.

نحوه عملکرد tokenization:

  • هنگامی که مشتری جزئیات پرداخت خود را حین پرداخت وارد می کند، سیستم ارائه دهنده پرداخت به جای شماره کارت واقعی شما یک card token ایجاد می کند.
  • سپس از این card token برای پیش بردن فرآیند پرداخت بدون افشای جزئیات واقعی کارت شما استفاده می شود.
  •  card token برای هر تراکنش منحصربه‌فرد است، بنابراین حتی اگر رهگیری شود، نمی‌توان دوباره از آن استفاده کرد یا آن را در کارت شما ردیابی کرد.
مراحل بانکی پرداخت آنلاین و tokenization چیست؟
سحر کشاورزی 5 مهٔ, 2024
این پست را به اشتراک بگذارید
برچسب ها
بایگانی
ورود to leave a comment