سیستم توصیه گر (ربات پیشنهاددهنده) با روش های نوین هوش مصنوعی در نرم افزار سازمانی ویراوب123
21 نوامبر, 2023 به وسیله
سیستم توصیه گر (ربات پیشنهاددهنده) با روش های نوین هوش مصنوعی در نرم افزار سازمانی ویراوب123
ساناز میرباقری
| No comments yet

 

`

سیستم توصیه گر (ربات پیشنهاددهنده) با روش های نوین هوش مصنوعی در نرم افزار سازمانی ویراوب123


خوشبختانه در نرم افزار سازمانی ویراوب123 امکان استفاده از سیستم توصیه گر هوش مصنوعی، مبتنی بر قوانين امکان پذیر شده است. در ادامه به تعریف و مزایای سیستم های توصیگر مبتنی بر قوانين میپردازیم. 

قابل ذکر است سیستم توصیه گر نرم افزار سازمانی ویراوب123 علاوه بر مبتنی بر قوانین بودن، از تمام متد ها و روش های یادگیری ماشین و حتی یادگیری عمیق در مباحث هوش مصنوعی نیز پشتیبانی میکند. به عبارتی نرم افزار سازمانی ویراوب123  یک سیستم توصیه گر ترکیبی را ارائه میدهد که قابلیت های بیشتری نسبت به سیستم توصیه گر سنتی مبتنی بر قوانین دارد. 

در ادامه راه حل های ربات پیشنهاددهنده نرم افزار سازمانی ویراوب123 را برای حل محدودیت های سیستم توصیه گر سنتی توضیح داده شده است.

سیستم های مبتنی بر قانون در هوش مصنوعی چیست؟ 

سیستم‌های مبتنی بر قانون، سیستم‌های هوش مصنوعی هستند که از مجموعه‌ای از قوانین از پیش تعریف‌شده برای نتیجه‌گیری از داده‌های داده شده استفاده می‌کنند. این قوانین معمولاً در قالب عبارات IF-THEN نشان داده می شوند که در آنها

IF بیانگر شرایط است 

THEN اقدامات یا نتیجه گیری ها را نشان می دهد. 

اجزای یک سیستم مبتنی بر قانون

اجزای یک سیستم مبتنی بر قانون به شرح زیر است:


پایگاه دانش

پایگاه دانش قوانین، حقایق و دانش خاص حوزه مورد استفاده توسط سیستم مبتنی بر قانون را برای تصمیم گیری ذخیره می کند و اطلاعات لازم برای استدلال منطقی و تطبیق قوانین را فراهم می کند. 

امکانات توضیح

توجیه یا توضیحی برای تصمیمات سیستم ایجاد می کند، شفافیت را افزایش می دهد و به کاربران کمک می کند تا استدلال پشت خروجی های سیستم را درک کنند، اعتماد و قابلیت تفسیر را افزایش می دهد.

پایگاه داده 

داده‌های مرتبط مورد استفاده توسط سیستم مبتنی بر قانون را نگهداری می‌کند، مانند داده‌های ورودی یا سوابق تاریخی، منبعی از اطلاعات برای فرآیند استنتاج فراهم می‌کند و امکان تصمیم‌گیری مبتنی بر داده‌ها را فراهم می‌کند.

رابط کاربری

به کاربران اجازه می دهد تا با سیستم مبتنی بر قانون تعامل داشته باشند، ابزاری برای وارد کردن داده ها، اصلاح قوانین و دریافت خروجی ها یا توصیه ها فراهم می کند و تعامل کاربر و قابلیت استفاده سیستم را تسهیل می کند. 

رابط خارجی 

ارتباط و ادغام با سیستم ها یا سرویس های خارجی را امکان پذیر می کند و امکان تبادل داده ها، تعامل با سایر اجزای نرم افزار یا ادغام با منابع خارجی برای دریافت ورودی ها یا ارائه خروجی ها را فراهم می کند.

موتور استنتاج

قواعد و داده های پایگاه دانش را پردازش می کند، استدلال منطقی و تطبیق قوانین را برای تعیین اقدامات یا نتیجه گیری های مناسب بر اساس ورودی های داده شده به کار می گیرد. 

حافظه کاری 

به طور موقت وضعیت فعلی سیستم را در طول فرآیند استنتاج نگه می‌دارد، داده‌های ورودی، نتایج میانی و نتایج استنتاجی را ذخیره می‌کند و زمینه لازم را برای تطبیق قوانین و تسهیل فرآیند تصمیم‌گیری فراهم می‌کند. 

نمونه هایی از سیستم های مبتنی بر قانون 

سیستم های مبتنی بر قانون به طور گسترده در حوزه های مختلف برای تصمیم گیری هوشمند استفاده می شوند. در اینجا چند نمونه هستند:


مزایای استفاده از سیستم های مبتنی بر قانون 

شفافیت

سیستم های مبتنی بر قوانین بر اساس قوانین صریح عمل می کنند و فرآیند تصمیم گیری خود را شفاف و قابل حسابرسی می کنند. 

انعطاف پذیری

.قوانین را می توان به راحتی اصلاح یا به روز کرد و به سیستم های مبتنی بر قوانین اجازه می دهد تا با نیازهای در حال تغییر و دانش جدید سازگار شوند. 

مقیاس پذیری

سیستم های مبتنی بر قانون می توانند حجم زیادی از داده ها و مجموعه قوانین پیچیده را مدیریت کنند و آنها را برای مدیریت فرآیندهای تصمیم گیری پیچیده مناسب می کند. 

توضیح پذیری

 نمایش صریح قوانین سیستم های مبتنی بر قوانین را قادر می سازد تا تصمیمات خود را توضیح دهند و اعتماد و درک را افزایش دهند. 

راه حل نرم افزار سازمانی ویراوب123 برای حل محدودیت های استفاده از سیستم های مبتنی بر قانون

پیچیدگی

با افزایش اندازه و پیچیدگی سیستم های مبتنی بر قانون، مدیریت و حفظ پایه قوانین می تواند مفید باشد.

سیستم توصیه گر نرم افزار سازمانی ویراوب123 توانسته با رابط کاربری آسان این پیچیدگی را حل کند.

دانش ناقص

سیستم‌های مبتنی بر قوانین به شدت بر در دسترس بودن و دقت قوانین از پیش تعریف‌شده تکیه می‌کنند و توانایی آن‌ها را برای رسیدگی به سناریوهای پیش‌بینی‌نشده یا نامطمئن محدود می‌کنند. 

با استفاده از سیستم توصیه گر نرم افزار سازمانی ویراوب123 و با کمک پشتیبانی نیروهای ویراوب 123 میتوانید دانش خود را برای محصولات با دسته بندی های متفاوت کامل تر کنید. خوشبختانه سیستم توصیه گر نرم افزار سازمانی ویراوب123 علاوه بر مبتنی بودن بر قوانین میتواند از رویکردهای یادگیری ماشین در هوش مصنوعی هم استفاده کند. این قابلیت میتواند دانش کامل تری را در اختیار شما قرار دهد.

فقدان یادگیری

برخلاف رویکردهای مبتنی بر یادگیری ماشین، سیستم‌های مبتنی بر قوانین سنتی نمی‌توانند از داده‌ها یاد بگیرند و عملکرد خود را در طول زمان بهبود بخشند. 

خوشبختانه سیستم توصیه گر نرم افزار سازمانی ویراوب123 بر خلاف سیستم های سنتی امکان استفاده از تمام متدها و روش های یادگیری ماشین و حتی یادگیری عمیق  امکانپذیر است.

نتیجه 

سیستم‌های مبتنی بر قانون، رویکردی قدرتمند برای هوش مصنوعی ارائه می‌کنند که از استدلال منطقی و بازنمایی صریح قوانین استفاده می‌کند تا تصمیم‌گیری هوشمندانه را امکان‌پذیر کند. از سیستم‌های خبره گرفته تا اتوماسیون فرآیندهای کسب‌وکار و سیستم‌های پشتیبانی تصمیم، این سیستم‌ها کاربردهای گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف پیدا می‌کنند.

منبع مقاله معرفی سیستم های توصیه گر مبتنی بر قوانین

سیستم توصیه گر (ربات پیشنهاددهنده) با روش های نوین هوش مصنوعی در نرم افزار سازمانی ویراوب123
ساناز میرباقری 21 نوامبر, 2023
این پست را به اشتراک بگذارید
برچسب ها
بایگانی
ورود to leave a comment