تفاوت تقویم ISO-8601 با تقویم میلادی
استاندارد ایزو طراحی شده تا مشکلات محاسباتی در تقویم میلادی را پوشش دهد و به همین دلیل بسیار پر کاربرده شده است.
6 ژانویهٔ, 2023 به وسیله
تفاوت تقویم ISO-8601 با تقویم میلادی
ویراوب ۱۲۳, مصطفی برمشوری
| No comments yet

 

`

شماره گذاری هفته توسط ISO در ژوئن 1988 مجدداً معرفی شد تا یک مشکل اساسی موجود در تقویم میلادی حل شود. مشکل بر سر هفته‌ها در سال میلادی است، و هدف این هست که هر هفته در سال باید هفت روز داشته باشد، حتی برای اولین و آخرین هفته سال!!!

البته نمی‌توان تقویم را جوری طراحی کرد که یک سال یک ضریب از هفته باشد، اما می‌توان با در نظر گرفتن یک قانون تعیین کرد که هر هفته، شماره چند در سال می‌شود. مثلا هفته ۱۲ام سال و ... . برای اینکه این مشکل رو درک کنیم مثال زیر رو در نظر بگیرید:

فرض کنید یک هفته بین دو سال همپوشانی داشته باشد، دو شنبه این هفته سال نو هست (حتی می‌تونید فرض کنید که سال شمسی هست و عید نوروز دوشنبه افتاده) حالا چطور باید تصمیم بگیریم که این هفته، هفته ۵۳ام سال هست یا اولین هفته سال بعد؟! اگه نتونیم این رو تعیین کنیم برای شماره گذاری هفته‌ها مشکل خواهیم داشت.

البته باید یه انتقال کرد، چرا هفته رو پایه ریزی کردن در حالی که تعداد روزهای سال حتی سال کبیسه هم ضریبی از هفت نیست!؟؟

یک راه حل ساده: هفته رو به دو قسمت تقسیم می‌کنیم. اگر اخرین روز سال در قسمت اول بود، هفته رو به عنوان هفته اول سال بعد در نظر می‌گیریم و اگر در قسمت دوم هفته بود، هفته رو به عنوان هفته ۵۳ سال حساب می‌کنیم.

تقویم میلادی و شماره گذاری هفته

در تقویم میلادی همیشه روز سال نو به بعد به عنوان هفته اول در نظر گرفته می‌شود و به قبل آن به عنوان آخرین هفته سال قبل. مثلا اگه چهار شنبه سال نو باشه، از چهار شنبه تا شنبه اولین هفته سال نو و شنبه تا چهار شنبه قبل رو به عنوان اخرین هفته سال قبل در نظر می‌گیرن. به این ترتیب اولین و اخرین هفته سال لزوما ۷ روز ندارد.

تقویم جلالی و شماره گذاری هفته

جستجوی زیادی کردم اما جایی استانداردی پیدا نکردم که در مورد شماره گذاری هفته‌ها در تقویم جلالی صحبت کرده باشه. این موضوع در نگاه اول ممکن هست که کم اهمیت باشه اما فرض کنید که از شما می‌پرسن که تراز حساب‌های دریافتنی شما در هفته اول سال چقدر بوده؟! بعد شما چه پاسخی میدید؟

دوست دارم که بگم ما هم به سبک استادارد ایزو هفته‌های سال رو شماره گذاری کنیم تا در محاسبات مبتنی بر هفته مشکلی ایجاد نشود.


تفاوت تقویم ISO-8601 با تقویم میلادی
ویراوب ۱۲۳, مصطفی برمشوری 6 ژانویهٔ, 2023
این پست را به اشتراک بگذارید
برچسب ها
بایگانی
ورود to leave a comment